Fastelavnsris

Det var Norske Kvinners Sanitetsforening som hentet fastelavnsriset til Norge i 1946. Skikken med fastelavnsris kommer fra Sverige, og er av hedensk opprinnelse. Risene skulle brukes for å vekke til live fruktbarheten til kvinner, dyr og trær i følge historien. Ordet «fastelavn» hører til kristen tradisjon og betegner den gamle fasteperioden før påsken.

I løpet av noen dager i starten av februar binder vi i Høybråten Sanitetsforening fjær på over 1200 ris. Risene er det en mannsangforening fra Trøgstad som er ute i skogen og henter til oss, og når de kommer i hus så gjelder det å finne noen glatte klær (så man ikke blir et fastelavnsris selv) og brette opp ermene; når over 12 000 fjær skal på plass tar det noen arbeidstimer. Heldigvis er det høyst lystbetont: praten går lett rundt bordet både på dagtid og kveldstid, og vi bevilger oss en kaffepause innimellom.

I tillegg til fargerike fjær – og nye delikate designfjær – finner du en lapp på fastelavnsriset som forteller litt om NKS og hvorfor det er fint, og lurt, å bli medlem der. Hvis du vil være med på denne hyggelige dugnaden neste år, kan du jo melde deg inn her. Vi vil gjerne møte deg!

Risene selges på kjøpesentre og butikker på Høybråten og i Lørenskog fastelavns-helga og helga før – og du treffer oss også i Spikersuppa. Pengene vi får inn bruker vi til å støtte forskningsprosjekter som har som målsetning å gi økt kunnskap om kvinners helse og livsvilkår. Vi mener et godt liv handler om helse, verdighet og inkludering. Satsingsområdene våre i dag er vold mot kvinner, kampen mot skjønnhetstyranniet og integrering av minoritetskvinner.

2016-01-17 23.38.28