Fastelavensforberedelser på Huset Vårt

For oss på Høybråten Sanitetsforening er det tidligste og sikreste vårtegnet når Huset Vårt fylles opp av bjørkeris og fjær. I løpet av noen dager i starten av Februar binder vi fjær i over 1200 ris. Risene er det en mannssangforening fra Trøgstad som er ute i skogen og henter til oss, og når de kommer i hus så gjelder det å finne noen glatte klær (så man ikke blir et fastelavensris selv) og brette opp armene; når 12 190 fjær skal på plass tar det noen arbeidstimer. Heldigvis er det høyst lystbetont: praten går lett rundt bordet både på dagtid og kveldstid, og vi bevilger oss en kaffepause innimellom.

Risene koster 75 kroner i år, og selges på kjøpesentre og butikker på Høybråten og i Lørenskog fastelavenshelga og helga før – og du treffer oss også i Spikersuppa Lørdag 25. Februar. Pengene vi får inn bruker vi til å støtte forskningsprosjekter som har som målsetning å gi økt kunnskap om kvinners helse og livsvilkår.

I tillegg til fargerike fjær – eller, nytt av året, delikate designfjær – finner du i fastelavensriset en lapp som forteller litt om NKS og hvorfor det er fint, og lurt, å bli medlem der. Hvis du vil være med på denne hyggelige dugnaden neste år, kan du jo melde deg inn her. Vi vil gjerne møte deg!

2017-02-12-23-03-30-1