Historien må tas vare på!

Det er til en hver tid mange tillitsvalgte som er med på å dra lasset vårt på Høybråten Sanitetsforening. Det siste året har Høybråten Sanitetsforening hatt et nytt, midlertidig verv: Arkivar. Den som har tatt den jobben er Anne Stene, som også har vært foreningens leder i to perioder (den siste fram til for et år siden da Helene Ottersen tok over stafettpinnen), og som har et stort hjerte for foreningen og foreningens historie.

Som Arkivar har Anne sittet i flere uker og gått gjennom alle foreningens protokoller fra 1939 og fram til 2011, systematisert og gjort det hele klart for oversendelse til Oslo Byarkiv, som nå har kommet og hentet disse viktige historiske dokumentene, og skal lagre de to-tre hyllemetrene trygt for ettertiden. Hun sier hun har blitt både rørt,  ærbødig og ydmyk av det hun har lest.

Dypdykket i protokollene har gjort inntrykk på Anne. Damene på Høybråten Sanitetsforening har virkelig ikke vært skvetne, sier hun – de har vært engasjerte og aktive og spilt en stor rolle i lokalsamfunnet. I 1939 åpnet de kontrollstasjon for mødre og barn (som var en tidlig versjon av det vi kaller en helsestasjon) i samme hus som vi holder til nå, på legekontoret til doktor Holen.

Protokollene er fulle av historier. Anne holder foreløpig kortene tett til brystet, men lover å gi oss flere glimt fra foreningens rikholdige historie på et temamøte etter sommeren!